En thruster hjelper deg med å manøvrere i trange havner og ha kontroll på båten i all slags vær.
Alt du trenger å bekymre deg for når du legger til båten er å forberede fortøyningstau.
Baugpropell i tunnel
Tunnelbaserte baugpropeller er som nevnt den klart mest benyttede løsningen på markedet. Produktspekteret dekker båter fra cirka 20 fot og oppover, og leveres for både baug- og hekkmontasje. For de som ønsker den aller beste løsningen, finnes nå også mange modeller i såkalt proporsjonal utgave. I motsetning til standard modeller, hvor du får full effekt når du kjører baugpropellen, vil en proporsjonal utgave kunne kjøres trinnløst, slik at du kun benytter den effekten du behøver etter forholdene. Fordelen med trinnløse propeller er flere, blant annet betydelig redusert støy ved lavere hastigheter, lengre kjøretider og mulighet til en hold-funksjon som presser båten sideveis mot bryggen under fortøyning. Slik kan du håndtere selv store båter på egen hånd.
Som alltid ved valg av baugpropell, er korrekt dimensjonering av skyvekraften et av de viktigste valgene du gjør.
En underdimensjonert baugpropell som ikke kan yte den kraften du behøver når forholdene er som verst, er jo en relativt dårlig investering. Baugpropellens faktiske effektivitet ombord avhenger svært mye av installasjonen. Så vær nøye med å sjekke hvilke forutsetninger de forskjellige produsentene oppgir for skyvekraften, for det er faktisk det du kjøper – ren og skjær kraft.
Utvendig montert hekkthruster
I mange båter finnes det rett og slett ikke plass innvendig på akterspeilet for montering av en tradisjonell hekkthruster, hvor man monterer thrusteren gjennom et større hull på akterspeilet med motoren inn i båten.
Derfor er det utviklet utvendig monterte hekkthrustere som kun behøver noen små hull i akterspeilet for innfesting og kabelgjennomføring. Således kan en lang rekke båter som tidligere ikke har fått plass til en hekkthruster nå finne en egnet plass til installasjon.